svar på frågor

Har inte haft internet på hela dagen, dock är det ju dag för er i Sverige nu, men jag beklagar för en sen update. Tänkte skriva ner svar på lite frågor ni ville ha reda på, och missar jag några är det bara att ställa dem i kommentarsfältet igen.

Hur gick du till väga för att hamna där du är nu?
Jag har alltid varit killen som älskat Sverige och i princip blivit arg på människor som ska lämna detta underbara land där allting går till som det borde och ska göra. Sen kom den dagen min lärare kom in till mig och sa att vi skulle få besök från Sydney och han bad mig guida personen för att han kom från en mycket omtalad skola i en annan del av världen. Såklart sa jag ja med tanke på att mitt filmintresse var brinnande stort. Mötet gick bra och vi fick en närmare relation och det visade sig även att han erbjöd mig en plats att börja där nu i Februari detta året. Skolan hette Sydney Film School. Han hade även med sig en man från Sverige som inte heter mindre än P-O Ingvarsson som senare kom och blev min "manager" till att komma hit, haha. Han hjälpte mig med precis allting.


Kan du berätta lite om skolan i sig?
Skolan jobbar med ett annorlunda koncept till skillnad från andra filmskolor vilket gör den unik och gjorde den till ett självklart val för mig. I början av terminen gör du en pitch för skolan på ett manus som någon av de tidigare eleverna skrivit. Du pitchar denna som en roll du vill ha, vanligast är då regissör, med andra ord att du vill göra filmen som regissör. Blir du då utvald att göra det hittar du din producent som i sin tur hjälper dig att få ett stadigt crew vilket innebär director of photographer, camera operator, focus puller, clapper loader, continuity, editor, sound recordist, boom operator och production designer. Sen jobbar du i ett team tillsammans och du kommer mer eller mindre få erfarenhet som att du har jobbat på ett "set" förut och i ett filmteam, vilket är SJUKT bra när du kommer hem till lilla Sverige.


Du har alltså Major Drama i part one. Vi gör sammanlagt 5 stycken olika filmer, 5 olika teams. Sen gör du även en dokumentärpitch. Du pitchar basically för din klass om en dokumentär idé du har, sen röstar eleverna fram bästa idéerna och lärarnas röst räknas också in i en stor bit här. Det brukar sluta med en 3-5 dokumentärer per klass, vi har 15 i vår termin.


I part two pitchar du en egen filmidé du har, ett script du har skrivit helt själv, någonting du verkligen vill göra, vilket är sjukt bra. Du har också en klass som heter Thesis där alla får göra varsin film på cirka 4 manus-sidor (ca 4min film). Så det är väl mer eller mindre det du gör.


Behöver du ha någon erfarenhet för att komma in på skolan?
Nej. Jag hade dock det, har varit med på bland annat "Med skägget i Brevlådan produktionen", "Vid Vintergatans slut", och svt produktionerna "grillad" och "bobster". Men det spelar verkligen ingen roll. Det viktiga är att du har ett stort intresse för film och att du kan jobba i teams.

Vad är det svåraste/jobbigaste med resan? Sociala biten?
Det svåraste med resan har definitivt varit att lämna alla, vilket också har varit det jobbigaste såklart. Men du träffar helt underbart folk här nere och tro det eller ej, du känner dig fruktansvärt trygg när du går här, för alla är så fruktansvärt snälla och inbjudande. Till exempel första dagen som jag beskrivit tidigare gav en gammal gubbe oss sitt busskort, gav oss lite vett och etikett och avslutade med frasen på stadig aussie-dialekt: "welcome to oztralia boys". Redan här visste man att man kände sig hemma.

Hur dyrt/billigt är det att leva i Australien?
För att vara ärlig så är här inte så jättebilligt att leva. Matkostnaderna är väl densamma, kanske lite dyrare och du hittar i princip samma saker som du kan göra på ica i Sverige, och kvalitén på maten är väldigt bra här, i alla fall efter den erfarenheten jag har fått. Sen har du ju möjligheten såklart att låna allting från CSN vilket jag har gjort. Lånet är för boendet, flygresan, skolbetalningen, mat samt lite underhåll.

Vad var dina poäng från skolan i Sverige?
Jag ska vara ärlig att säga att jag inte kommer ihåg dem men vad jag kan avslöja är att jag hade MVG i alla mediaämnena, och övervägande VG resten och några G. Så det såg väl bra ut, men det är verkligen inte det som spelar roll här.

Ja det var väl mer eller mindre det jag har till er för nu. Och som sagt, är det något mer ni vill veta mer om bara skriv i kommentarerna eller skicka iväg ett mail genom hjälpredan till höger. Ha det underbart!


Kommentarer
Postat av: sofie

Måste bara säga hur fruktansvärt avundsjuk jag är på dig. Jag älskar att göra film och största drömmen är att bli regissör. Fy fasen vad du är en lyckligt lottat människa!

2010-04-21 @ 20:35:25
Postat av: Filip

Blir så glad när folk säger så. Förstår väl inte riktigt vad som händer i mitt liv just nu, men jag vet om att jag har det bra och att jag gör exakt det jag vill göra.

2010-04-22 @ 19:02:00
URL: http://sauppenbart.blogg.se/
Postat av: nike pas cher

Mi nombre es une session de músico Colombiano gym sinento con ud JOEL, los de la RIIA youngster unas ratas ídem o qual los een ACODEM aqui en hel Colombia. tienes el propio apoyo. Ambos estamos cvontigo
nike pas cher http://www.ucvb.fr/content/chaussuresnike-pascher/

Postat av: air max pas cher

Apologies, I actually wasn't crystal clear. Now i am attempting to decide typically the MICROSOFT goal iSCSI tax'? A few possess aimed into the MASTER OF SCIENCE targeted SW and also proposed that executes improperly (usually VMware forums). In past times, We've performed a bit benchmarking with regard to Starwind and HP's VSA by means of comparing performance in the 2 .
air max pas cher http://www.essence-de-vie.com/images/nike/

2015-01-14 @ 17:17:14
URL: http://www.essence-de-vie.com/images/nike/
Postat av: nike air max pas cher

Brian Therefore i'm working together with small enterprises within N . VIRTUAL ASSISTANT and even occurs artwork in my posts together. This is a more efficient one site over view of the sophisticated Internet area in which everybody needs to be mindful of in addition to be involved in. How one can get your own admission for it's employ? Thank anyone Doug
nike air max pas cher http://jalpy.com/developpement/airmaxpascher/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0