pitchning

Sitter utomhus i den härliga kvällssolen och filar på min pitch jag ska göra på tisdag eftermiddag samtidigt som jag kollar och roar mig åt när Joel förargat försöker få igång och klippa gräsmattan med gräsklipparen gång på gång. Ska snart höra om han vill byta av.

Pitchen i alla fall är den som avgör ifall man blir utplockad och på så sätt har ännu en möjlighet att bli regissör på den första 16mm filmen man gör. Har suttit i 1-2 timmar nu och filat på lite saker. Känns bra faktiskt, efter maten återstår bara översättning till engelska på den (jag vet, jag fuskade lite, men kändes lättare och jag kommer få tillfällen att träna på engelskan på andra mindre viktiga saker).
_____________________________________________________________________________________________
Pitch
Tänkte jag ska förklara för er vad en pitch är. En pitch är en väldigt kort beskrivning på den filmen man vill göra mer eller mindre. Att pitcha betyder att man berättar sin idé på runt 5 minuter för en filmproducent eller något liknande, eller som i vårt fall lärare och andra elever. Det gäller att på ett så kreativt, underhållande och samtidigt intressant sett som möjligt bevisa att det är just din film de ska producera och på sin tur slösa sina pengar och resurser på. Vilket är en sjukt viktig del i filmgörandet. Har fått förklarat att man ska vara väldigt klar i vad man säger och att saker som "superhjälte räddar världen för mänskliga rättigheter och räddar jorden från undergång" inte går hem. Det är väldigt svagt och det kan i princip handla om vad som helst, så mycket mer detaljerat än så. Saker som du måste få med i din presentation är

* Vad är det som får historian att sätta fart?
* Vad får det för effekt och utveckling
* Hur avslutas berättelsen?


Andra viktiga saker är som att komma i tid och gärna vara där ett tag innan för att lugna ner sig och tänka igenom manuset. Dem vill inte heller att man har papper utan att man gärna berättar allting utifrån egen hjärna. Man ska försöka vara väl förberedd och vara beredd på eventuella frågor som kan komma upp som till exempel om karaktärer eller frågor om storyn. Ett tips är att man pitchar för vänner eller bekanta så man kommer in i det lite mer och kan få lite tips och spontana reaktioner.
_____________________________________________________________________________________________

Informationen har jag hittat på internet så allting har inte kommit från egen hjärna om förklaringen, så den kan jag inte ta på mig cred för. Men tyckte i alla fall att det var viktigt så ni inte sitter där hemma som levande frågetecken, vilket många förmodligen har gjort. Ni förstår att jag har lite att tänka på nu kanske, och om ytterligare en vecka har vi en annan pitch, fast då i dokumentär.


Kommentarer
Postat av: Glenn

Hej gullet, får man en möjlig titt på din pitch sen?

Skoj läsning.

Då vi ligger bakom den mest legendariska filmen genom tiderna, ellerhur fillepille? :D

blogg inlägg med den sen? Yes please.

2010-03-06 @ 21:19:05
URL: http://glennstrid.blogg.se/
Postat av: Filip

Hej fin. Jag tänkte faktiskt lägga ut den här sen när jag har pitchat. Jag pitchar ju dock ett befintligt manus så det är ju ingen egen idé jag har gjort till den här uppgiften men kan bli kul ändå :p



Jag har faktiskt lagt upp flashback bland de första jag har gjort här, men ska bumpa upp den igen :D haha.



Hur går det med dina förberedelser?

2010-03-07 @ 01:17:17
URL: http://sauppenbart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0